Salta al contingut principal

CARTA OBERTA DE MACRON: FRANCE INFO 14 de gener 2019

Grand débat national : les 32 questions qu'Emmanuel Macron pose aux Français dans sa lettre

Una de les respostes que Macron està donant a la gent de les armilles grogues que tots els caps de setmana es manifesta en moltes ciutats franceses és obrir un gran debat sobre una sèrie de punts. Reproduïm tot seguit, un article que sobre aquest tema ha aparegut en France Info avui 14 de gener

_____________________________________________________________________________

Una carta llarga, i molts signes d'interrogació. En la seva carta oberta publicada el diumenge 12 de gener, Emmanuel Macron va triar emmarcar el gran debat nacional que s'obrirà el dimarts durant dos mesos, fent una sèrie de preguntes als francesos. Trenta-dos, precisament, que es refereixen tant als impostos com a la immigració, als serveis públics, a la democràcia participativa, a la transició ecològica i al laïcisme.... Preguntes que "em semblen el centre de les nostres preguntes", va dir el cap d'Estat.



"Per a mi, no hi ha preguntes prohibides. No estarem d'acord en tot, és normal, és democràcia. Però almenys demostrarem que som un poble que no té por de parlar, d'intercanviar, de debatre", espera el President de la República. 
Aquí està la llista exhaustiva de les seves 32 preguntes fetes als francesos. 

  • Sobre els impostos i els serveis públics

1. Com podem fer que els nostres impostos siguin més justos i eficients?
2. Quins impostos cregueu que s'haurien de reduir prioritàriament?
3. Quins estalvis creu que haurien de ser una prioritat?
4. Haurien d'eliminar-se alguns serveis públics obsolets o massa cars en relació amb la seva utilitat?
5. D'altra banda, veus noves necessitats de serveis públics i com finançar-les?
6. Com podem organitzar millor el nostre pacte social? Quins objectius haurien de definir-se com a prioritaris?
Sobre l'organització de l'Estat i dels poders públics
7. Existeixen massa nivells administratius o nivells d'autoritats locals?
8. Hauria d'enfortir-se la descentralització i donar-se més poder de decisió i acció el més a prop possible dels ciutadans? A quins nivells i per a quins serveis?
9. Com desitja que s'organitzi l'Estat i com pot millorar la seva acció?
10. Hauria de revisar-se el funcionament de l'administració i com?
11. Com poden millorar les autoritats estatals i locals per a respondre millor als reptes dels nostres territoris més difícils i què proposa? 

  • Sobre la transició ecològica

12. Com es finança la transició ecològica: amb impostos, amb taxes i per on cal començar?
13. Com fer que les solucions concretes siguin accessibles a tots, per exemple, per a substituir una caldera o un cotxe vell?
14. Quines són les solucions més simples i financerament sostenibles?
15. Quines són les solucions per als viatges, l'habitatge, la calefacció i els aliments que han de dissenyar-se a nivell local i no nacional?
16. Quines propostes concretes faria vostè per a accelerar la nostra transició mediambiental?
17. Com hauríem de garantir científicament les opcions que hem de prendre respecte a la biodiversitat?
18. Com podem compartir aquestes opcions a escala europea i internacional perquè els nostres productors no es vegin penalitzats enfront dels seus competidors estrangers?

  • Sobre les institucions, la democràcia i la ciutadania

19. Hauríem de reconèixer el vot en blanc?
20. Hauria de ser obligatòria la votació?
21. Quin és el grau correcte de proporcionalitat en les eleccions legislatives per a una representació més justa de tots els projectes polítics?
22. Hauria de limitar-se el nombre de parlamentaris o altres categories de funcionaris electes i en quina mesura?
23. Quin paper han d'exercir les nostres assemblees, inclòs el Senat i el Consell Econòmic, Social i Mediambiental (CES), en la representació dels nostres territoris i de la societat civil?
24. Han de ser transformats i com?
25. Quins canvis li agradaria veure perquè la participació ciutadana sigui més activa i la democràcia més participativa?
26. Deurien els ciutadans no electes, per exemple, triats per sorteig, participar més directament en la presa de decisions públiques?
27. Hauria d'augmentar-se l'ús dels referèndums i qui hauria d'iniciar-los?
28. Què proposa per a millorar la integració en la nostra Nació?
29. Quant a la immigració, una vegada complertes les nostres obligacions en matèria d'asil, desitja que puguem fixar-nos objectius anuals definits pel Parlament?
30. Què proposa fer per a fer front a aquest desafiament permanent?
31. Com reforçar els principis del laïcisme francès en les relacions entre l'Estat i les religions del nostre país?
32. Com podem garantir que tots respectin la comprensió mútua i els valors intangibles de la República?


_____________________________________________________________________________
Jo no sé que us sembla, però a mi m'agradaria que s'obrira un gran debat nacional sobre molts dels temes que proposa en president francés (per si algú ho dubte és de dretes).
Què en penseu?

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

La Moralització de la diferència

 PUBLICAT EN: EL PAÍS | 29 DE DESEMBRE DE 2025 Tot i estar centrat en la política xilena, aquest article conté una sèrie de reflexions que podem adaptar als espais polítics de qualsevol país del món. En la traducció que hem fet, hem obviat les mencions a la política xilena que fa l’autor a l’original per donar-li un tarannà més universal.   Fa gairebé deu anys, en un panel sobre “Pinochet i els joves” convocat al complir-se una dècada de la seva mort, una de les participants va dir amb total franquesa: "Per mi, la diferència entre dreta i esquerra es moral. Ser de una u altra et fa bo o dolent". Em cridà la atenció la radicalitat del plantejament. Fins aleshores, mai havia escoltat el punt amb tal nitidesa fora de les discussions exaltades en assemblees universitàries. Em sembla una raresa, atribuïble tal vegada, a la intensitat amb que la figura de Pinochet polaritza les nostres categories polítiques.   Allò que aleshores produïa estranyesa, avui s’ha tornat habitual en ...

Asesinatos de CALVO SOTELO y el Teniente CASTILLO

LAS DIABÓLICAS de Henri-Georges Clouzot, 1955.